Vivendi en Activision maakten hun plannen zondag bekend. Samen willen ze
verder gaan onder de naam Activision Blizzard.

Na een ingewikkelde financiële constructie krijgen de aandeelhouders van
Vivendi, het moederbedrijf uiteindelijk een belang van 68 procent in het
nieuw te vormen gamesbedrijf. Vivendi betaalt in ieder geval 1,7 miljard
dollar (1,2 miljard euro) voor nieuw uit te geven aandelen van Activision.

De krachtenbundeling brengt bekende spellen als World of Warcraft,
Guitar Hero en Call of Duty onder één dak.

De waarde van het nieuwe bedrijf bedraagt ongeveer 18,9 miljard dollar.
Gezamenlijk tellen Vivendi Games en Activision ongeveer zesduizend
werknemers. De omzet van de twee bedrijven komt dit jaar naar schatting uit
op 3,8 miljard dollar.

De gamesdivisie van Vivendi was enkele jaren geleden verlieslijdend. De
ommezwaai kwam met World of Warcraft, een online rollenspel van het
Vivendi-onderdeel Blizzard Entertainment. Dit spel zorgt voor een stabiele
inkomstenstroom, omdat spelers maandelijks moeten betalen om in deze
virtuele wereld actief te blijven.

Activision boekt nu grote successen met Guitar Hero, waarmee gamers hun
gitaarspel kunnen testen op bekende liedjes.

Volgens analisten kunnen de plannen van Vivendi en Activision een verdere
consolidatie in de gamesbranche in gang zetten. Zo zou de grote rivaal
Electronic Arts, dat veel geld verdiend met sportspellen, zijn belang van 15
procent in Ubisoft kunnen uitbreiden.

Er is ook een economische noodzaak voor meer fusies. De ontwikkeling van
nieuwe computerspellen kost tegenwoordig veel geld omdat spelcomputers op
grafisch gebied veel meer aankunnen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl